Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday 7 December 2013

Mendidik Anak Beradab Sopan






Assalamualaikum semua,

Haa..kali ni Emma nak menceritakan tentang Mendidik anak beradab sopan.. Nabi Muhammad s.a.w mementingkan pendidikan yang berasaskan akhlak dan adab. Individu yang beradab, dipandang sebagai individu yang berakhlak mulia. Adab adalah nilai-nilai sopan seperti adab berkomunikasi, adab berpakaian, adab bergaul, adab bersalaman, adab berada di majlis-majlis, adab menuntut ilmu, adab makan dan sebagainya. Anak-anak diasuh supaya beradab sopan sejak mereka kecil lagi. Ini bukan sahaja melatih jiwa anak-anak, bahkan menjadi pengubat penyakit hati.

Tidak dapat dinafikan, suasana anak-anak dilahirkan dan dibesarkan pada zaman sekarang adalah berbeza dengan zaman kita dahulu. Pada zaman sekarang, kebanyakkan ibu bapa mempunyai masa yang terhad untuk berada bersama-sama dengan anak-anak. Anak-anak lebih berpotensi menjadikan orang lain sebagai model kehidupannya, berbanding ibu bapa mereka sendiri. Ini menyebabkan anak-anak mudah terpengaruh dengan adab dan akhlak yang buruk di luar pengetahuan kita.

Apabila anak-anak tidak diajar beradab beserta nilai-nilai akhlak yang baik, secara tidak langsung, kita menggalakkan perilaku mereka yang bebas melakukan pelbagai perbuatan buruk. Sekiranya perkara itu berterusan, maruah diri dan keluarga akan hilang.

Petikan Buku : Projek Anak Luar Biasa

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sample text

Sample Text

Total Pageviews